Hlavní stránka Hudba ovlivněná Galaktickým Impériem
Galaktické Impérium filosofie historie struktura osobnosti technika temná strana kultura

Když v roce 1977 přišel do kin film Star Wars, nebyly to pouze filmové triky či příběh, co diváky uhranulo. Nemalou měrou se na tomto úspěchu podílela především geniální hudba, kterou složil již v té době velmi uznávaný John Williams. V práci pro Hvězdné války Williams znovuobjevil neskonalou sílu spojení symfonického orchestru s romantickou hudbou. Vzniklo tak komplexní dílo, které lze směle zařadit mezi nejslavnější skladby klasiků.


Soundtracky

Star Wars Episode IV - A New Hope

Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back

Star Wars Episode VI - Return Of The Jedi


Obal TISB


Star Wars V - The Empire Strikes Back

Nejlepší film má nejkrásnější soundtrack - tak už to bývá. Hudba k Star Wars se v tomto díle dostala na vrchol, uzrála. Soundtrack je oproti předchozímu vzhledem k ději mnohem kontrastnější. Naleznete zde vše, od táhlých romantických melodií až po úderný Imperiální pochod. Osobně jsem si jej pořídil ze všech tří alb jako první a to už o něčem svědčí.

Disk 1:

1. 20th Century Fox Fanfare (Alfred Newman, 1954) 0'23

2. Main Title / The Ice Planet Hoth 8'09

Na starý známý úvodní motiv, který však již působí poněkud uhlazeněji, navazuje směs motivů, zaobalená v jednotném schématu. Poprvé se setkáváme se zcela novým motivem Hana Sola a princezny Leii. Neskutečně krásný motiv, který vychází z motivu samotné princezny.

3. The Wampa's Lair / Vision Of Obi-Wan / Snowspeeders Take Flight 8'44

Působivý začátek a náhlý útlum. Příznačná je genialita, s jakou Williams dokáže vyplnit napínavá místa. Po chvíli následují překrásné smyčce i trubka. Později začíná náběh na motiv Darth Vadera, zatím je ale utlumen. Ozývá se překrásné téma rebelské základny a vzletu snowspeederů. Škoda, že je jeho počátek tak krátký.

4. The Imperial Probe / Aboard The Executor 4'24

Flétny nádherně doplňují brumivý zvuk sondy, který se ve filmu objevuje. Následuje nesmělý Imperiální pochod. S jemným ostýcháním se však přesto nakonec rozvine v plné šíři. Stále ale jen jeho první část.

5. The Battle Of Hoth 14'48 (Ion Cannon / Imperial Walkers / Beneath The AT-AT / Escape In The Millenium Falcon)

Opět nastupuje ukázka moci v podobě Imperiálního pochodu (Imperial March). Motiv Impéria z předchozí episody se již nevyskytuje. Přestože nebyl vůbec špatný, do celkového vyznění TESB by se zřejmě nehodil. V průběhu skladby jinak probíhá souboj mezi tématy dobra a temnoty. Vypíchnout musím bezvadné uplatnění nízkých tónů klavíru. Celkově dostává hudba v průběhu bitev jednotnější a promyšlenější kabát, což je výrazný posun oproti ANH.

6. The Asteroid Field 4'15

Vůbec jedna z nejlepších skladeb. Začíná důrazným IM, přechází do dramatického využití smyčců. Nakonec vrcholí v gejzíru čirého vzrušení z nebezpečného průletu polem asteroidů. Poté následuje variace na téma Hana Sola a Leii. Brilantní a velmi efektní.

7. Arrival On Dagobah 4'54

Skladba s párem dramatických míst, vyplněných variacemi na IM. Jinak vyjadřuje především tajemnou náladu panující na Dagobah.

8. Luke's Nocturnal Visitor 2'35

Veselá skladba, mistr Yoda nastupuje na scénu.

9. Han Solo And The Princess 3'26

Romantická skladba je náhle přerušena IM.

10. Jedi Master Revealed / Mynock Cave 5'44

11. The Training Of A Jedi Knight / The Magic Tree 5'16

Disk 2:

1. The Imperial March (Darth Vader's Theme) 3'02

Nejznámější melodie Star Wars vůbec. Geniální, úderná, nekompromisní hudba, která nedává žádný prostor pro pochyby o tom, kdo vládne galaxii. Čarokrásné je i rozvinutí hlavního motivu v tišší, vedlejší sloce. Kouzlo skladby se skrývá mimojiné v trefných ostinatech. Co říci, jediné oko nezůstává suché.

2. Yoda's Theme 3'30

Poklidné téma mistra Yody. Překrásné ztvárnění filosofie tohoto velkého rytíře Jedi: mír a klid. V betamotivu se projevuje pověstná humorná složka osobnosti velkého mistra, který byl digitalizací v nové trilogii neslýchaně zohyzděn, ztrapněn a "odlidštěn". Dokonce se musel snížit i k dětinskému mávání půlvelikým mečíkem. I takový je osud některých postav - naprosté zpronevěření jejich původním ideálům.

3. Attacking A Star Destroyer 3'04

4. Yoda And The Force 4'02

5. Imperial Starfleet Deployed / City In The Clouds 6'04

Začátek je v imperiálním duchu, nicméně brzy skladba vlétne do Města v oblacích a na obzoru vyvstává katastrofa. Hudba charakterizující Bespin, to je poesie. V kombinaci s výtvarným zpracováním vznikají nezapomenutelné obrazy.

6. Lando's Palace 3'53

Vznosné téma zapadá do prostor paláce jako slizký Hutt, tedy přesně.

7. Betrayal At Bespin 3'46

8. Deal With The Dark Lord 2'37

9. Carbon Freeze / Darth Vader's Trap / Departure Of Boba Fett 11'50

"I love you." - "I know." Vše spěje k temnému závěru. Han Solo končí zmražen. Drásající podoba milostného motivu ostře kontrastuje s posmutnělými, táhlými dechy. Prostá, až deterministická melodie. Všechen boj je marný. Stíny Impéria dopadly na naše hrdiny, i přes červánky Oblačného města. Tragický závěr v podobě rozmáchlého milostného motivu a jemné podoby IM. Poslední slovo má ale nadějný motiv Síly.

10. The Clash Of Lightsabers 4'18

Pochmurná atmosféra závěrečného střetnutí je umocňována pomalým motivem lorda Vadera. (Který byl nedávno (ehm, vlastně skoro před rokem) znovupoužit v efektním teaseru na Episodu III.) A opět nastupuje milostné téma.

11. Rescue From Cloud City / Hyperspace 9'10

Absolutní vrchol filmu. Charismatické dechy uvězní vaši duši v Oblačném městě a ta už tam zůstane navždy. Ozývá se netrpělivé téma, které bylo kromě scény úniku z Bespinu, použito i během hledání Hana Sola a Luka na snowspeederech. Jemná podoba motivu Darth Vadera a opět ono netrpělivé téma.

12. The Rebel Fleet / End Title 6'28

Závěrečná scéna. Po tragických událostech před Povstalci leží ještě nejedna bitva. Nad vším zaznívá motiv Leii a Hana Sola. Povstalecká flotila odplouvá. A jsou tu titulky. V nich nám dá sbohem milostné téma a Imperial March v poněkud měkčí formě. (Tak končí nejlepší film všech dob. Vážně.)