Hlavní stránka Hudba ovlivněná Galaktickým Impériem
Galaktické Impérium filosofie historie struktura osobnosti technika temná strana kultura

Když v roce 1977 přišel do kin film Star Wars, nebyly to pouze filmové triky či příběh, co diváky uhranulo. Nemalou měrou se na tomto úspěchu podílela především geniální hudba, kterou složil již v té době velmi uznávaný John Williams. V práci pro Hvězdné války Williams znovuobjevil neskonalou sílu spojení symfonického orchestru s romantickou hudbou. Vzniklo tak komplexní dílo, které lze směle zařadit mezi nejslavnější skladby klasiků.


Soundtracky

Star Wars Episode IV - A New Hope

Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back

Star Wars Episode VI - Return Of The Jedi


Obal kompletu

Obal ANH


Nejspíše máte také zkušenost, že při vybavení určité scény z původní trilogie vám v hlavě automaticky naskočí příslušné hudební téma. Tato symbiosa mezi hudbou a filmem u Hvězdných Válek je do značné míry založena především na využití rozmanitých hudebních motivů, které přímo představují určitou osobu, věc, organizaci či událost.

Nabízí se logické srovnání hudby k Staré a Nové trilogii. Z mého pohledu jde o čin víceméně svatokrádežný. Pravdou je, že všechny soundtracky ke všem episodám Star Wars jsou nesmírně propracovaná díla. Zvláště když navíc berete v úvahu, v jakém krátkém období často vznikají. Je však nutné si přiznat, že Nová filmová trilogie nikdy nebude tak dobrá, jako ta Stará. A věřte, hudba k geniálnímu filmu se dělá mnohem lépe, než k filmu výbornému.

Následující kratičké komentáře k jednotlivým albům a stopám nejsou recenzemi. Kdybych se pokoušel kritizovat hudbu Johna Williamse, kterou složil k první trilogii, bylo by to, jako bych se snažil recenzovat literární díla Shakespearova. Následující texty jsou tedy svým způsobem hlavně a především subjektivním skromným průvodcem k poslechu nejfantastičtější filmové hudby, která kdy vznikla.

Komentáře se týkají posledního vydání hudby z klasické trilogie z roku 2004, kdy hudba ke všem třem dílům vyšla ve speciální sběratelské edici. Obal každého 2CD koresponduje s obaly edice filmů, která vyšla na DVD ve stejné době. Vše dohromady tedy tvoří opravdu parádní sběratelský komplet. Velmi povedený je booklet. V každém obalu se totiž nachází nejen holografický titulní obrázek, ale i malý plakát. Zkrátka - krásné nejen na poslech, ale i na pohled.

Nyní již k jednotlivým albům.


Star Wars IV - A New Hope

Zvuk ANH je ze všech soundtracků nejsyrovější, neboť po většinu skladeb John Williams využívá především ostré žestě. Zároveň jde však v kontextu doby o průkopnické dílo. Pokaždé jsem naprosto uchvácen harmonickou bohatostí všech skladeb. Je až překvapivé, jak mnoho dokáže symfonický orchestr vyjádřit v každé situaci a je zajímavé sledovat, jak charakter každého alba přesně vystihuje vyznění filmu. Ze soundtracku k ANH sálá nadšení a bezstarostnost, tak jako z nejstaršího filmu Star Wars. Je plný vzletných melodií, které si nepřipouštějí žádný stín. Dokonce ani motivy Galaktického Impéria nejsou tak brutální, temné a výhružné jako v TESB, působí spíše jaksi oficírsky.

Disk 1:

1. 20th Century Fox Fanfare (Alfred Newman, 1954) 0'23

Tím to vždycky začíná. Tuto stařičkou znělku snad není potřeba představovat. Vždy, když ji slyším, začínají se mi sbíhat sliny.

2. Main Title / Rebel Blockade Runner 2'14

A je to tady. Jásavé žestě, poté nastupují zklidňující smyčce. Jednoduchý úvodní motiv i dnes zapůsobí svou přímočarostí a pompézností. Myslím, že by ho dokázal identifikovat snad každý člověk, který viděl SW třeba jen jednou. Následuje slavná scéna, která v době prvního uvedení vyrazila divákům dech. Mohutný imperiální křižník pálí do bezmocného Blockade Runneru. To vše za zvuků hudby ostré jako čepel.

3. Imperial Attack 6'43

Při poslechu této skladby mám někdy pocit, jako kdyby každou chvíli měl zaznít Imperial March, John Williams však řeší situaci nervózními smyčci a řezavými žesti. Na Imperial March si musíme ještě počkat. Později se objevuje motiv Síly a za ním ... nejkrásnější motiv filmu, motiv princezny Leii. Vyjadřuje vše, co princezna představuje, kombinace křehkosti a sebevědomí povstalecké osobnosti. Následuje krátké zklidnění a scéna vypuštění záchranného modulu s dvojicí slavných robotů, strhující smyčce, za nimi dechové nástroje podporované kontrabasy a celly. Nakonec motiv Hvězdy smrti. Řezavý, působivý a krátký. Stejně jako útok Hvězdy smrti na nebohou planetu.

4. The Dune Sea Of Tatooine / Jawa Sandcrawler 5'01

Ukázka hotové geniality. Nádherné vyjádření záhadnosti a záludnosti pouště, pouhým střídáním dvou tónů. Poté nastupují jemná pizzicata s krátkými promluvami dechů, dominantní fagot s úžasnou melodií, ke kterému se přidávají další a další nástroje. Opravdu velmi naléhavá skladba. Poté přichází řada na tubu. Rázem se ocitáme na palubě jawovského písečného vozidla: psychedelické smyčce reflektují ponurou atmosféru v podivné lokaci plné bizarních robotů.

5. The Moisture Farm 2'25

Odlehčující motiv navazující na předchozí skladbu, opět krásné smyčce. Poprvé se objevuje motiv Luka Skywalkera, vyjadřující naprostou naivitu.

6. The Hologram / Binary Sunset 4'10

Ponurý začátek se strašidelnými smyčci a neutěšenými flétnami. Najednou vychází motiv princezny Leii. Vader by se ustrnul. A opět motiv Síly ve scéně západu dvou sluncí nad Tatooine, Luke vychází vstříc svému osudu. Vše končí poklidnou večerní atmosférou. Motiv Síly je snad vůbec nejpoužívanějším motivem Hvězdných válek - tak nesmírně jednoduchý, přesto neuvěřitelně krásný.

7. Landspeeder Search / Attack Of The Sand People 3'20

Pátrání po droidech začíná dynamicky, následují exotické bubny s podivnými perkusi. Ohrožení Písečnými lidmi se snáší ze všech stran, přitom je to především prosté praskání, které vybičovává atmosféru.

8. Tales Of A Jedi Knight / Learn About The Force 4'29

Působivá violoncella. Střídání motivů Síly a Impéria. Nakonec je opět motiv Princezny a Hvězdy smrti.

9. Burning Homestead 2'50

Dojemná trubka a poté zoufalá jízda vstříc kruté scéně plné smrti. Následuje kombinace motivů vystihující mučení nebohé princezny.

10. Mos Eisley Spaceport 2'16

11. Cantina Band 2'47

Další melodie, která překonala svět Star Wars. Realizace geniální myšlenky. Proč by se v kosmogalaktickém baru nemohl hrát poněkud ulítlý jazz? Jinak velmi hravá melodie s vynalézavou instrumentací. (Pokud občas posloucháte ČRo Radiožurnál, jistě jste si všimli, že sloužila jakožto znělka humoristickému pořadu Naruby, ve kterém byla střihem zvukových nahrávek překrucována slova politiků.)

12. Cantina Band #2 3'56

Rozšíření předchozí melodie s působivým klarinetovým sólem.

13. Binary Sunset (Alternate) 2'19

Alternativní hudba k scéně se západem dvou sluncí. Mnohem dramatičtější, ale záhy poněkud vyšumí. Upřednostnění motivu Síly byla správnou volbou, přestože se v ANH vyskytuje velmi často.

Disk 2:

1. Princess Leia's Theme 4'27

Romantická flétna a poté klidné lesní rohy. To vše podbarvené jemnými smyčci. Jeden z nejkrásnějších motivů SW. Během použití tohoto motivu v Episodě III jsem propukl v pláč a nestydím se to přiznat.

2. The Millenium Falcon / Imperial Cruiser Pursuit 3'51

Velmi dramatická a nápaditá skladba. A opět končí motivem Hvězdy smrti.

3. Destruction Of Alderaan 1'32

Scéna útoku na Alderaan je brilantní. Hrozivé nabíjení superlaseru Hvězdy smrti je velmi originálně podbarveno oscilující smyčkou.

4. The Death Star / The Stormtroopers 3'35

5. Wookiee Prisoner / Detention Block Ambush 4'01

6. Shootout In The Cell Bay / Dianoga 3'48

Velmi hravé. Nervózní nátryly fléten jsou v kontextu situace opravdu bezchybné.

7. The Trash Compactor 3'07

Periodické zesilování hudby umocňuje tísnivou atmosféru ohrožení. (Pokud jste někdy hráli Jedi Outcast, tato skladba vám bude nesmírně povědomá. Ano, právě při ní jste se potili v souboji se dvěma AT-ST v jedné z počátečních misí.)

8. The Tractor Beam / Chasm Crossfire 5'18

9. Ben Kenobis's Death / The Fighter Attack 3'51

V této skladbě je zajímavé to, že během Obi-Wanova úmrtí je použit motiv princezny Leii. Dále musím vyzdvihnout hudbu během souboje s T.I.E. fightery.

10. The Battle Of Yavin 9'07 (Launch From The Fourth Moon / X-wings Draw Fire / Use The Force)

11. The Throne Room / End Title 5'38

John Williams na konci filmu použil a modifikoval motiv Síly do vznešené a honosné skladby. Opravdu výborný nápad.